zaterdag 23 oktober 2010

Nieuwe ontwikkelingen


Voor het geval uw peuter een iPhone of iPod touch heeft!

Op de website van Kluitman staat:
"Begin November 2010 lanceert Kluitman de Bobbi naar de dierentuin app voor iPhone en iPod touch. In 2002 verschenen de eerste 4 boeken over het beertje Bobbi. De verhalen zijn geschreven door Ingeborg Bijlsma en Monica Maas. Er zijn inmiddels meer dan een miljoen Bobbi-boeken verkocht.
De app heeft verschillende mogelijkheden: er is een geanimeerde versie van het verhaal waarin Bobbi tot leven komt. Daarnaast kunnen kinderen en ouders het verhaal samen lezen en ontdekken. Ook kunnen kinderen zelfstandig aan de gang, en de dierentuin ontdekken door de afbeeldingen te bewegen en te luisteren naar het verhaal en de echte dierengeluiden."

vrijdag 22 oktober 2010

Briefgeheim

Vanaf 14 oktober al in de bioscoop en ik ben nog niet eens geweest! Ik wist dat deze film in de maak was, maar wist niet dat de film al draaide.
In elk geval: ik wil 'm dolgraag zien.

dinsdag 19 oktober 2010

Nederlandse Nijntje versus Japanse Kathy

Vanochtend hoorde ik op de radio dat Japanse Kathy te veel lijkt op onze Nederlandse Nijntje. Het beroemde konijntje is zo belangrijk dat alle media hierover berichten. De Volkskrant kopt: 'Kathy lijkt te veel op Nijntje'. Detail: het is geplaatst onder het kopje economie, voor mij persoonlijk is Nijntje gewoon kunst!

'Kathy lijkt te veel op Nijntje' - Economie - VK



Het alles deed me denken aan een filmpje van een aantal jaren geleden, waarbij mensen gevraagd werden om Nijntje na te tekenen. Dat bleek nog niet zo simpel! Even zoeken... en natuurlijk gevonden. Dit filmpje is gemaakt voor Editie NL van RTL4 in 2007, ter ere van de verjaardag van Dick Bruna.

Nu wil ik natuurlijk ook nog weten hoe Kathy er precies uitziet...


IK ZEG: LANG LEVE NIJNTJE!

maandag 18 oktober 2010

Aanwinsten

Afgelopen vrijdag heb ik de aanwinsten (zoals elke week) via de mail ontvangen. Ideaal die service van de bibliotheek! Boeken die mij zijn opgevallen:

De voorleesbundel Het poepkasteel en andere voorleesverhalen over de bende van vier van Sunna Borghuis is geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 5 jaar. Het belooft wel wat met zo'n titel! De korte omschrijving: 'Terwijl moeder van huis is, vermaken vader en de drie kinderen zich met allerlei wilde spelletjes in en om het huis.' Ik denk dan gelijk: ja... en wie kan het allemaal opruimen. Vreselijk toch, deze gedachten... Gewoon lekker voorlezen zo'n boek en niet zo zuur denken!

Er zijn twee nieuwe boeken over het onderwerp verlegenheid:
Assertivi-tuttifrutti : voor lieverds met lef van Siska Goeminne. Als je verlegen bent en niet voor jezelf durft op te komen, krijg je in dit boek adviezen over hoe je zelfvertrouwen kunt krijgen in allerlei situaties. Met tekeningen in kleur. Vanaf ca. 13 jaar.
Ben jij verlegen? van Núria Roca. Als je verlegen bent, is het moeilijk om vrienden te maken en denk je dat je alles fout doet. Wat kun je er aan doen? Prentenboek met paginagrote kleurenillustraties en informatie voor opvoeders over verlegenheid. Vanaf ca. 5 jaar.
Goed om te weten dat deze boeken er zijn. Misschien denken wij dat er alleen nog maar brutale jeugd is, maar niets is minder waar!

Leuk is Het grote verjaardagsboek. Altijd handig zo'n bundel over jarig zijn en alles wat daarbij hoort, inclusief verjaardagstips. Het boek staat in de bibliotheek bij de A-boeken, voor kinderen vanaf ongeveer 6 t/m 9 jaar.

Het boek Droomtuin van Ingrid Kluvers heb ik al in huis. Eigenlijk alleen meegenomen omdat ik de titel en de voorkant van het boek beide mooi vind. Dankzij de aanwinstenservice weet ik nu ook waar het boek over gaat: over Joop, zij wordt ernstig ziek. Wanneer ze bijkomt, kan ze zich veel woorden niet meer herinneren. Ze voelt zich vreselijk. Gelukkig komt er een knappe jongen bij haar op zaal liggen. Ook nog even gekeken naar recensies op het internet en op Pluizuit.be is de recensie positief: "De vlotte stijl zorgt ervoor dat al die problemen toch niet te zwaar gaan doorwerken, dat Joops leven er niet te zwaar uitziet." Thema's van het boek (geschreven voor jongeren vanaf ongeveer 12 jaar) homoseksualiteit, ziek en verliefdheid.

Volgende week meer aanwinsten. Zo blijven we lezen!

zondag 17 oktober 2010

Illustraties

De kinderboekenweek is inmiddels voorbij. Het was een goed thema dit keer: "Beeldtaal". Inderdaad 'vertellen' illustraties soms meer dan tekst. Tijdens onze vakanties in Frankrijk ontdekte ik kaarten met prachtige ilustraties. Stiekem hoopte ik dat het een illustratrice zou zijn, die ook kinderboeken had gemaakt. Helaas niet. Inmiddels hangt er wel een kalender van Gaëlle Boissonard in mijn huis. Sinds vandaag heb ik ontdekt dat zij ook een weblog bijhoudt, ik hoop dat m'n Frans nog goed genoeg is om het te volgen

zaterdag 16 oktober 2010

Simpel geluk


Vandaag heb ik het tweede prentenboek over Grote Wolf & Kleine Wolf gekocht. Dit deel heet Het geluk, dat maar niet van de boom wilde vallen. Ik ben helemaal weg van die grote stoere wolf en zijn kleine vriend. Over het eerste boek heb ik al eerder iets geschreven. Ook nu staat het thema vriendschap centraal. Het verhaal van Nadine Brun-Cosme is hartvewarmend en het wordt op een geweldige manier ondersteund door de prachtige illustraties van Olivier Tallec. De vriendschap tussen Grote Wolf & Kleine Wolf is gewoonweg ontroerend!

Helemaal boven in een boom groeit een klein blaadje.

In de lente ziet het er mals en groen uit,
in de zomer wonderlijk glanzend en
in de herst lijkt het zo warm en zacht,
de Kleine Wolf het liefst zijn snuit ertegenaan zou wrijven.

Wat zou hij dat blaadje graag wilen hebben!
Maar zelfs in de winter wil het niet van de boom vallen.

Dan besluit Grote Wolf naar boven te klimmen.
Maar hoe hoger hij klimt, hoe dunner de takken worden...


Wat kan het leven simpel zijn: ik word helemaal gelukkig van zo'n prentenboek.

vrijdag 15 oktober 2010

Elke dag?

Kun je elke dag iets schrijven over kinderboeken? Jawel hoor, helemaal niet moeilijk!

Vanochtend was ik jurylid bij de schoolronde van de voorleeswedstrijd op mijn oude basisschool. In mijn tijd heette het nog lagere school, maar dat wil ik eigenlijk dat niet weten (ik voel me dan zo oud). Het is geweldig om te luisteren naar kinderen die met enthousiasme voorlezen! Het waren vooral spannende en grappige stukjes uit de boeken van onder anderen Francine Oomen, Jacques Vriens, Vrouwke Klapwijk, Piet Prins en Chris van Aboude. De winnares, die ik terug zal zien bij de lokale finale van de voorleeswedstrijd in de bibliotheek, las op een heel natuurlijke manier voor! Ze zat er ontspannen bij, terwijl ze op humoristische wijze de woordspelingen van de schrijver met ons deelde. Petje af!