In dit weekend al een hele stapel boeken weggewerkt!
Al zijn eendjes van Christian Duda heeft een Vlag & Wimpel van de Griffeljury. Ik vind het verhaal geweldig, helaas spreken de illustraties van Julia Friese mij niet aan. De recensie op verteleens.be is het op dit punt niet met mij eens, maar over smaak valt niet te twisten!
Waarom vind ik de illustraties van Olivier Tallec in Grote Wolf & Kleine Wolf wel mooi? De verhaallijn wordt op een heel subtiele manier ondersteund door de illustraties. In dit prentenboek van Nadine Brun-Cosme staat vriendschap centraal. Ook dit prentenboek is bekroond met een Vlag & Wimpel van de Griffeljury.
Bij een tekstloos prentenboek zijn de illustraties uiteraard het meest belangrijk. Huisbeestenboel van Loes Riphagen heeft een Vlag & Wimpel van de Penseeljury. Heel terecht! Leuk om alle 'huisbeesten' te volgen als ze alleen thuis zijn. Het wordt een echte beestenboel. Dit is een boek waarmee elk kind zich zal vermaken!
Heel andere boeken zijn de informatieve boeken Woesssj en Indrukwekkende burchten en kastelen. Beide boeken alleen bekeken en niet gelezen van kaft tot kaft. Het eerstgenoemde boek over vogels is een mooi kijkboek met heel veel verschillende informatie. Het boek over burchten en kastelen is een boek met duidelijke informatie, goed opgebouwd en aangevuld met foto's en illustraties.
zondag 20 juni 2010
vrijdag 18 juni 2010
Gelezen! Hoewel?
Kun je stellen dat je een tekstloos prentenboek hebt gelezen? Graag antwoord op deze vraag!
Verjaardag met taart van Thé Tjong-King is wederom een kunstwerk van de bekende illustrator. Elke figuur in het boek kun je volgen van de ene bladzijde naar de volgende. De spanning blijf en dat is zo enorm knap. Elke keer is er weer iets nieuws te zien. Dit begint al op de voorkant van het boek. Kortom: vertel iedereen hoe geweldig het is om een tekstloos prentenboek te lezen!
In het boek Ziek van Gideon Samsom wordt niet alles verteld, maar er wordt wel een heleboel duidelijk. Dat is een kunst op zich. Het boek gaat over Belle, zij is ziek en ligt in bed. Ze ligt het hele boek in bed. Dan denk je misschien: saai. Maar dat is dit boek in het geheel niet, het boek is spannend. Tussen de regels door merk je wat Belle voelt, denkt en meemaakt. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf ca. 12 jaar. Geen vrolijk verhaal, maar zeker de moeite waard.
Tenslotte: Wolf en Hond. Twee heel verschillende dieren, maar ze zijn wel familie. Grappig en leuk. Een toegankelijk boek van niveau voor kinderen die net hebben leren lezen. Sylvia Vanden Heede is al bekend van de boeken over Vos en Haas. De illustraties zijn van Marije Tolman (bekend van de Gouden Griffel 2010).
Wat heb ik toch een leuk beroep!
Verjaardag met taart van Thé Tjong-King is wederom een kunstwerk van de bekende illustrator. Elke figuur in het boek kun je volgen van de ene bladzijde naar de volgende. De spanning blijf en dat is zo enorm knap. Elke keer is er weer iets nieuws te zien. Dit begint al op de voorkant van het boek. Kortom: vertel iedereen hoe geweldig het is om een tekstloos prentenboek te lezen!
In het boek Ziek van Gideon Samsom wordt niet alles verteld, maar er wordt wel een heleboel duidelijk. Dat is een kunst op zich. Het boek gaat over Belle, zij is ziek en ligt in bed. Ze ligt het hele boek in bed. Dan denk je misschien: saai. Maar dat is dit boek in het geheel niet, het boek is spannend. Tussen de regels door merk je wat Belle voelt, denkt en meemaakt. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf ca. 12 jaar. Geen vrolijk verhaal, maar zeker de moeite waard.
Tenslotte: Wolf en Hond. Twee heel verschillende dieren, maar ze zijn wel familie. Grappig en leuk. Een toegankelijk boek van niveau voor kinderen die net hebben leren lezen. Sylvia Vanden Heede is al bekend van de boeken over Vos en Haas. De illustraties zijn van Marije Tolman (bekend van de Gouden Griffel 2010).
Wat heb ik toch een leuk beroep!
zondag 13 juni 2010
Ding 20 Listen to the music
Eigenwijs als ik ben heb ik Last.fm links laten liggen. Hoewel: ik heb er naar gekeken, maar kwam niet verder dan 30 seconden luisteren naar mijn favoriete artiest... pfff. Misschien heb ik niet goed gekeken, eerlijk gezegd ben ik zelf altijd blijven hangen naar het luisteren naar muziek via Youtube. Puur uit nostalgie, belachelijk eigenlijk... Overigens zie ik het voordeel van Last.fm wel in het vinden van 'Similar artists'.
Door 23dingen kwam ik onlangs berichten tegen over Spotify. Een muziekdienst afkomstig uit Zweden die onlangs een deal heeft gesloten met Buma/Stemra. Een geweldige site!
Gelezen
Eigenwijze peuters, je kunt er veel boeken over schrijven. Olga Orman heeft een prentenboek gemaakt in samenwerking met kunstenares Wendela de Vries. Niet het verhaal is opvallend, dat zijn de illustraties wel! Michi is een prentenboek dat opvalt tussen de vele prentenboeken die worden uitgegeven.
Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit is het prentenboek van het jaar. Volgend jaar staat het centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen. De tekst en de illustraties stralen snelheid uit. Een heerlijk voorleesboek. Toch ben ik bang dat een aantal mensen het boek te moeilijk zal vinden voor jonge kinderen. Dat zou jammer zijn. Als dit boek goed wordt voorgelezen, zal elk kind plezier beleven aan dit verhaal! Het boek heeft in elk geval ook een Zilveren Griffel en maakt nog kans op de Gouden Griffel. Een aanrader!
Ook een Zilveren Griffel voor het boek Voordat jij er was. Op bol.com gepresenteerd als een verrassende versie van het scheppingsverhaal, op Pluizuit.be wordt gesproken over een apart interpretatie van het scheppingsverhaal. Het boek is het resultaat van samenwerking tussen Philip Hopman en Daan Remmerts de Vries. Zij hebben vast plezier beleefd aan het maken van het boek, maar ik vraag me af of de beoogde doelgroep dat ook zal hebben. Of ligt dat aan mijn persoonlijke smaak?
Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit is het prentenboek van het jaar. Volgend jaar staat het centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen. De tekst en de illustraties stralen snelheid uit. Een heerlijk voorleesboek. Toch ben ik bang dat een aantal mensen het boek te moeilijk zal vinden voor jonge kinderen. Dat zou jammer zijn. Als dit boek goed wordt voorgelezen, zal elk kind plezier beleven aan dit verhaal! Het boek heeft in elk geval ook een Zilveren Griffel en maakt nog kans op de Gouden Griffel. Een aanrader!
Ook een Zilveren Griffel voor het boek Voordat jij er was. Op bol.com gepresenteerd als een verrassende versie van het scheppingsverhaal, op Pluizuit.be wordt gesproken over een apart interpretatie van het scheppingsverhaal. Het boek is het resultaat van samenwerking tussen Philip Hopman en Daan Remmerts de Vries. Zij hebben vast plezier beleefd aan het maken van het boek, maar ik vraag me af of de beoogde doelgroep dat ook zal hebben. Of ligt dat aan mijn persoonlijke smaak?
vrijdag 11 juni 2010
Ding 19 Wat ik er echt van vind
Sociale netwerken kunnen een functie hebben op een bepaald moment. Als beginnend puber heb je een hyves-account. Zoek je werk dan meld je je aan bij LinkedIn. Als je tijd over hebt is er ook nog Dizzie (ik had in het verleden wel eens tijd over en heb me daar aangemeld... waar is die tijd gebleven?).
Het is echt waar: ik heb GEEN account aangemaakt naar aanleiding van dit ding!
Wat betreft het nut voor de Novetheek. Volgend jaar wil ik echt iets doen met bijv. Hyves of een weblog als de Kinderjury 2011 van start gaat. Wie heeft er goede ideeën?
Labels:
23dingen,
ding 19,
Nederlandse Kinderjury,
netwerken
Ding 19: De wondere wereld van hyves!
Mijn dochter staat aan het begin van haar puberloopbaan. Ik hoop dat deze carrière heel snel voorbij is, dat begrijp je wel. Het kan gebeuren dat zo'n puberdochter boos is op alles en iedereen om haar heen. Daar hoeft niet eens een aantoonbare reden voor te zijn! In zo'n geval verwijdert mijn dochterlief gewoon iedereen, waarvan zij op dat moment denkt: dat zijn geen echte vrienden, pardoes van haar hyves-netwerk. Verbazingwekkende gevolgen heeft dit: alle zogenaamde vrienden (deze wannabees) melden zich per ommegaande gewoon weer aan!
Boze buien van puberdochters zijn meestal van korte duur en op hyves heb je jouw vrienden heel snel weer terug. Zo makkelijk is dat!
Voor wie het wil weten: ik heb een hyves-account, omdat ik als bemoeizuchtige moeder wilde binnendringen in het leven van mijn kinderen. Dit wordt uiteraard niet altijd gewaardeerd. En gelijk hebben ze! Waar kan ik me afmelden?
Boze buien van puberdochters zijn meestal van korte duur en op hyves heb je jouw vrienden heel snel weer terug. Zo makkelijk is dat!
Voor wie het wil weten: ik heb een hyves-account, omdat ik als bemoeizuchtige moeder wilde binnendringen in het leven van mijn kinderen. Dit wordt uiteraard niet altijd gewaardeerd. En gelijk hebben ze! Waar kan ik me afmelden?
donderdag 10 juni 2010
Gouden Penseel
De Gouden Penseel is dit jaar toegekend aan een tekstloos prentenboek: De boomhut van Marije en Ronald Tolman. Een verhaal zonder woorden eist meer van een (voor)lezer, maar deze inzet wordt beloond als je de schoonheid van de prenten ziet. Het kleurgebruik is prachtig en geeft de ontwikkeling in het verhaal heel goed weer!
Abonneren op:
Posts (Atom)