vrijdag 14 mei 2010

Nu even iets heel anders (voorgaande blog is echt belangrijker!)

Ik ben enorm bang voor muizen. Ik weet dat deze kleine diertjes banger zijn voor mij dan ik voor hen... maar toch! De nieuwe reclame van 'Even Apeldoorn bellen' met een muis hebben jullie vast al wel gezien. Maar deze is ook heel leuk. Zelfs ik krijg halverwege het filmpje medelijden met deze muis!

Ding 13 Feedback

Nu ben ik helemaal overtuigd van het nut!

Van Ans ontving ik via de mail heel nuttige aanvullingen! Het delen van mijn document heeft al resultaat opgeleverd! Het Makkelijk Lezen Plein (hoe kon ik het vergeten) ontbrak bij de opdrachten. Bedankt Ans! Volgende week zal ik zeker MLP-vraag 'bedenken'.

Vanavond heb ik nog verder gekeken bij mijn eigen document en ontdekte de 'knop' feedback (bij invoegen). Op deze manier hoef je niet in een document wijzigingen aan te brengen, maar kun je in de kantlijn feedback geven. De mail van Ans heb ik op bovenstaande manier verwerkt in mijn document. Ik kan mij voorstellen dat nog niet iedereen dit heeft gezien, daarom deze tip! Bij het document van Marieke heet het overigens geen feedback, maar opmerkingen (geen idee waarom). Die heb ik dan ook maar gelijk toegevoegd. Ongelofelijk handig!


Als jullie mij zielig vinden omdat ik op vrijdagavond nog aan het 'werk' ben... Ik zit fijn op mijn eigen bank met de laptop op schoot. Tegelijkertijd kijk ik naar 'X Factor'. En dat is pas echt zielig!

woensdag 12 mei 2010

Ding 13

Door de bijdragen van Rita en Magda over dit ding ben ik erg enthousiast gemaakt. Zelfs zo enthousiast dat ik (zelfs laat op de avond) gewoon aan de slag ben gegaan.

Ik lijk wel gek! Hebben we twee dagen vrij... zit ik de vragen voor het bezoek van groep 7 te delen met jullie. Graag hoor ik wat jullie van de nieuwe opzet vinden!

Deze toepassing kende ik niet, maar het is kinderlijk eenvoudig en daarom misschien wel zo goed te gebruiken! Ben wel benieuwd of er na drie positieve berichten (van Magda, Rita en mij) er ook andere geluiden komen.

Het is een nieuwe vorm van samenwerking en we weten allemaal dat we hierdoor beter worden!

Weer om te lezen.

Als het mooi weer is, kun je lekker lezen in het zonnetje! Als het weer is zoals vandaag... dan is het heerlijk om op de bank te zitten met een goed boek. Kortom: het is altijd weer om te lezen!

Het titel Hey met mij trok niet alleen mijn aandacht vanwege de eigentijdse voorkant van het boek, ook het onderwerp intrigeerde mij. Op chicklit.nl (ja overal is wel een site voor) staat het volgende over dit boek (beter goed gejat dan slecht bedacht): Devi zit in het laatste jaar van de middelbare school. Haar relatie met Bryan is na drie jaar stuk gelopen en ze is er helemaal kapot van. Ze weet niet hoe haar leven verder moet. Op een dag loopt ze door het winkelcentrum. Per ongeluk laat ze daar haar telefoon in de fontein vallen. Als ze de telefoon uit het water heeft gehaald, is deze niet kapot, integendeel: ze kan haar jongere ik bellen! Nu kan ze haar jongere ik ervan overtuigen geen relatie met Bryan te beginnen. Haar jongere ik volgt haar adviezen: alles wordt anders. Een aanrader voor meiden van een jaar of 12.

Het geheim van de gemaskerde mannen is een deel uit de serie Het geheim van.... Lekker om te lezen, voor mij is het een 'eenhapscracker', oftewel ik heb het boek zo uit. Ik behoor dan natuurlijk ook niet tot de doelgroep. In de bibliotheek staat het boek (geschreven door Reggie Naus) bij de A-boeken.

Wie trouwens de combinatie van strips en gedichten bijvoorbaat al niks vindt, moet het boek Draken met stekkers eens lezen. Edward van de Vendel weet heel gewoon dagelijkse zaken om te zetten in prachtige poëzie. De tekeningen van Floor de Goede zijn speels en vrolijk. Geweldig!

vrijdag 7 mei 2010

Follow me!

Zoals jullie al hebben kunnen lezen, was ik allang aan het twitteren. Het was een eenmalige kennismaking en tegelijk een definitieve afscheid. Vandaag heb ik alle contacten hersteld. Tot nu toe volgde ik twee mensen: Jochem Myers (waarschijnlijk omdat ik toen net de kaartjes voor z'n voorstelling had weten te bemachtigen) en mijn nichtje Jeanine. Vandaag heb ik hier Jantine (en man) aan toegevoegd.

Wat mij wel heel veel verdriet doet: ik heb geen followers!

Nu echt aan het werk! Ding 11.

Eerst alle blogs gelezen van jullie die al verder zijn dan ik. Dat werkt heel verhelderend! Volgens Belbin (wie kent 'm nog?) ben ik een brononderzoeker. Even gegoogled: Een borrel hier, een babbel daar: de brononderzoeker doet niets liever dan netwerken. En ondertussen plukt hij zijn ideeën overal vandaan. Ik bedoel maar.

Heb de site van Deventer (zoals velen van jullie) bezocht. De kinderboekenweek 2008 (met het weergaloze gedicht van Joke van Leeuwen) is leuk voor de archieven (denk ik dan maar weer). Wel heel interessant is het dossier over Loverboys. Ziet er overzichtelijk en goed uit. Een actueel onderwerp en de informatie is heel goed te gebruiken in ons inlichtingenwerk. Een ander dossier gaat over autisme. Deze informatie is ook heel goed bruikbaar voor andere bibliotheken. Heel toevallig weet ik dat er onlangs drie leesboeken met dit onderwerp zijn verschenen. Die mis ik. Mag ik ze erbij zetten? Eerlijk gezegd geen idee! Het is toch een wiki... ik ben altijd heel handig met de computer, maar nu even niet. Hoe computerdom kan ik zijn!
Lees op de Front page van biblioblogs een bericht uit 2008 (!!) Je kunt alleen commentaar geven als je ingelogd bent, 't is niet anders.

(Zijn jullie nieuwsgierig naar die drie boeken? Lees deze pagina uit de blog van Jaap: De wereld zal je altijd in de borst prikken.)

Inmiddels ben ik toe aan nieuw kopje thee. Hoewel 9.00 uur. Koffie zou ook goed smaken. Ik sla dit bericht als concept op en straks ga in de zandbak spelen! Tot later...

Inmiddels is het 10.30 uur. Ik ga verder. Ik ben net uit de zandbak gestapt en ik heb braaf mijn schoenen uitgedaan bij de achterdeur. Ik ga met jullie mijn ervaringen delen.

Wat kom ik als eerste tegen? Kaarten maken met theezakjes... als ik ergens jeuk van krijg! Bijvoorbaat mijn oprechte excuses aan iedereen die ik heb beledigd, maar volgens mij heb je dan echt tijd over! Ik heb mijn favoriete bezigheid toegevoegd. Kinderboeken... ook wel zielig (is namelijk zoals jullie weten ook mijn beroep). Mijn veelzijdigheid heb ik in één zin aangetoond door alle dingen, die ik ook heel leuk vind om te doen, wel te benoemen. Daarnaast nog commentaar geleverd bij een van jullie... vind ik namelijk ook heel leuk om te doen.

Zie ik mogelijkheden voor onze bieb? Als ik terugdenk aan het allereerste filmpje van ding 11, dan weet ik zeker dat het van nut kan zijn. Ook de dossiers van Deventer vind ik waardevol. We moeten er maar eens over vergaderen. Ach nee, we kunnen er natuurlijk een wiki aan wijden. Volgens mij heeft iemand anders dat ook al geopperd. Goed idee natuurlijk!

Ik heb er genoeg van!

Series

Het lezen van series kan kinderen enorm stimuleren om 'leeskilometers' te maken! Er zijn een aantal schrijvers die daar heel goed op inspelen. Vivian den Hollander begint daar al mee bij de eerste leesboekjes. Swing is een serie voor kinderen die net leren lezen! Ik heb het deeltje Olé, Pip! gelezen. Leuk boekje met vrolijk gekleurde illustraties van Saskia Halfmouw. Het verhaaltje zelf past goed bij de belevingswereld van kinderen. Het is het vierde boekje in de serie.

Ben benieuwd of Mirjam Mous een nieuwe serie is begonnen met het boek Top secret met als ondertitel Operatie hondendief. Het zou heel goed kunnen dat de serie verder gaat als Top secret. Leuk B-boek over een spionnenfamilie, waar de kinderen net iets slimmer zijn dan de ouders! Heerlijk om te lezen voor kinderen, nietwaar?