maandag 25 oktober 2010

Sprookjes

De wolf speelt in veel sprookjes een belangrijke rol. Door mijn achternaam vind ik dat bijzonder. Sprookjes worden helaas niet meer zo veel gelezen, al kent iedereen Sneeuwwitje en Doornroosje. Ik denk dat de tekenfilms van Disney hiervoor verantwoordelijk zijn.

Nu is er een eigentijdse bewerking van zeven sprookjes verschenen. Het boek heet Roodkapje was een toffe meid en is geschreven door Marja Huiberts. Deze schrijfster is ook verantwoordelijk voor de al eerder beschreven Aadje Piraatje en Feodoor heeft zeven zussen, verhalen waarvan ik enorm genoten heb. Benaïssa Linger heeft op de bijbehorende cd de sprookjes gerapt, dus kun je de sprookjes niet alleen lezen, maar ook horen. Er is zelfs een karaokeversie.

Het lijkt me geweldig. Het boek is natuurlijk gereseveerd, en ik ga zeker aan de slag met de karaokeversie. Verwacht echter geen bewijzen hiervan op mijn blog...

zondag 24 oktober 2010

Geraakt

Jaren geleden heb ik het dagboek van Anne Frank gelezen. Het is één van de boeken die op het lijstje 'nog-een-keer-lezen' staat. Ik ben bang dat het er voorlopig niet van komen zal, omdat er nog zoveel andere (nieuwe) boeken zijn die ik voor de eerste keer wil lezen.

Het verhaal van Anne Frank blijft me wel altijd boeien, vandaar dat ik het boek "Het Anne Frank Huis : een biografie" heb geleend van de bibliotheek. Een makkelijk te lezen verhaal over de 'levensgeschiedenis' van een huis.
Er wordt uiteraard geciteerd uit het dagboek. Ik ben geraakt door het stukje dat Anne schreef op 11 juli 1943: "Wij kijken altijd reikhalzend naar de zaterdag uit omdat dan de boeken komen. Net als kleine kinderen die een cadeautje krijgen. Gewone mensen weten ook niet hoeveel boeken voor een opgeslotene betekenen."

Levend in vrijheid word ik hier stil van.

zaterdag 23 oktober 2010

Nieuwe ontwikkelingen


Voor het geval uw peuter een iPhone of iPod touch heeft!

Op de website van Kluitman staat:
"Begin November 2010 lanceert Kluitman de Bobbi naar de dierentuin app voor iPhone en iPod touch. In 2002 verschenen de eerste 4 boeken over het beertje Bobbi. De verhalen zijn geschreven door Ingeborg Bijlsma en Monica Maas. Er zijn inmiddels meer dan een miljoen Bobbi-boeken verkocht.
De app heeft verschillende mogelijkheden: er is een geanimeerde versie van het verhaal waarin Bobbi tot leven komt. Daarnaast kunnen kinderen en ouders het verhaal samen lezen en ontdekken. Ook kunnen kinderen zelfstandig aan de gang, en de dierentuin ontdekken door de afbeeldingen te bewegen en te luisteren naar het verhaal en de echte dierengeluiden."

vrijdag 22 oktober 2010

Briefgeheim

Vanaf 14 oktober al in de bioscoop en ik ben nog niet eens geweest! Ik wist dat deze film in de maak was, maar wist niet dat de film al draaide.
In elk geval: ik wil 'm dolgraag zien.

dinsdag 19 oktober 2010

Nederlandse Nijntje versus Japanse Kathy

Vanochtend hoorde ik op de radio dat Japanse Kathy te veel lijkt op onze Nederlandse Nijntje. Het beroemde konijntje is zo belangrijk dat alle media hierover berichten. De Volkskrant kopt: 'Kathy lijkt te veel op Nijntje'. Detail: het is geplaatst onder het kopje economie, voor mij persoonlijk is Nijntje gewoon kunst!

'Kathy lijkt te veel op Nijntje' - Economie - VK



Het alles deed me denken aan een filmpje van een aantal jaren geleden, waarbij mensen gevraagd werden om Nijntje na te tekenen. Dat bleek nog niet zo simpel! Even zoeken... en natuurlijk gevonden. Dit filmpje is gemaakt voor Editie NL van RTL4 in 2007, ter ere van de verjaardag van Dick Bruna.

Nu wil ik natuurlijk ook nog weten hoe Kathy er precies uitziet...


IK ZEG: LANG LEVE NIJNTJE!

maandag 18 oktober 2010

Aanwinsten

Afgelopen vrijdag heb ik de aanwinsten (zoals elke week) via de mail ontvangen. Ideaal die service van de bibliotheek! Boeken die mij zijn opgevallen:

De voorleesbundel Het poepkasteel en andere voorleesverhalen over de bende van vier van Sunna Borghuis is geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 5 jaar. Het belooft wel wat met zo'n titel! De korte omschrijving: 'Terwijl moeder van huis is, vermaken vader en de drie kinderen zich met allerlei wilde spelletjes in en om het huis.' Ik denk dan gelijk: ja... en wie kan het allemaal opruimen. Vreselijk toch, deze gedachten... Gewoon lekker voorlezen zo'n boek en niet zo zuur denken!

Er zijn twee nieuwe boeken over het onderwerp verlegenheid:
Assertivi-tuttifrutti : voor lieverds met lef van Siska Goeminne. Als je verlegen bent en niet voor jezelf durft op te komen, krijg je in dit boek adviezen over hoe je zelfvertrouwen kunt krijgen in allerlei situaties. Met tekeningen in kleur. Vanaf ca. 13 jaar.
Ben jij verlegen? van Núria Roca. Als je verlegen bent, is het moeilijk om vrienden te maken en denk je dat je alles fout doet. Wat kun je er aan doen? Prentenboek met paginagrote kleurenillustraties en informatie voor opvoeders over verlegenheid. Vanaf ca. 5 jaar.
Goed om te weten dat deze boeken er zijn. Misschien denken wij dat er alleen nog maar brutale jeugd is, maar niets is minder waar!

Leuk is Het grote verjaardagsboek. Altijd handig zo'n bundel over jarig zijn en alles wat daarbij hoort, inclusief verjaardagstips. Het boek staat in de bibliotheek bij de A-boeken, voor kinderen vanaf ongeveer 6 t/m 9 jaar.

Het boek Droomtuin van Ingrid Kluvers heb ik al in huis. Eigenlijk alleen meegenomen omdat ik de titel en de voorkant van het boek beide mooi vind. Dankzij de aanwinstenservice weet ik nu ook waar het boek over gaat: over Joop, zij wordt ernstig ziek. Wanneer ze bijkomt, kan ze zich veel woorden niet meer herinneren. Ze voelt zich vreselijk. Gelukkig komt er een knappe jongen bij haar op zaal liggen. Ook nog even gekeken naar recensies op het internet en op Pluizuit.be is de recensie positief: "De vlotte stijl zorgt ervoor dat al die problemen toch niet te zwaar gaan doorwerken, dat Joops leven er niet te zwaar uitziet." Thema's van het boek (geschreven voor jongeren vanaf ongeveer 12 jaar) homoseksualiteit, ziek en verliefdheid.

Volgende week meer aanwinsten. Zo blijven we lezen!

zondag 17 oktober 2010

Illustraties

De kinderboekenweek is inmiddels voorbij. Het was een goed thema dit keer: "Beeldtaal". Inderdaad 'vertellen' illustraties soms meer dan tekst. Tijdens onze vakanties in Frankrijk ontdekte ik kaarten met prachtige ilustraties. Stiekem hoopte ik dat het een illustratrice zou zijn, die ook kinderboeken had gemaakt. Helaas niet. Inmiddels hangt er wel een kalender van Gaëlle Boissonard in mijn huis. Sinds vandaag heb ik ontdekt dat zij ook een weblog bijhoudt, ik hoop dat m'n Frans nog goed genoeg is om het te volgen