De kinderboekenweek is inmiddels voorbij. Het was een goed thema dit keer: "Beeldtaal". Inderdaad 'vertellen' illustraties soms meer dan tekst. Tijdens onze vakanties in Frankrijk ontdekte ik kaarten met prachtige ilustraties. Stiekem hoopte ik dat het een illustratrice zou zijn, die ook kinderboeken had gemaakt. Helaas niet. Inmiddels hangt er wel een kalender van Gaëlle Boissonard in mijn huis. Sinds vandaag heb ik ontdekt dat zij ook een weblog bijhoudt, ik hoop dat m'n Frans nog goed genoeg is om het te volgen
zondag 17 oktober 2010
Illustraties
De kinderboekenweek is inmiddels voorbij. Het was een goed thema dit keer: "Beeldtaal". Inderdaad 'vertellen' illustraties soms meer dan tekst. Tijdens onze vakanties in Frankrijk ontdekte ik kaarten met prachtige ilustraties. Stiekem hoopte ik dat het een illustratrice zou zijn, die ook kinderboeken had gemaakt. Helaas niet. Inmiddels hangt er wel een kalender van Gaëlle Boissonard in mijn huis. Sinds vandaag heb ik ontdekt dat zij ook een weblog bijhoudt, ik hoop dat m'n Frans nog goed genoeg is om het te volgen
zaterdag 16 oktober 2010
Simpel geluk
Vandaag heb ik het tweede prentenboek over Grote Wolf & Kleine Wolf gekocht. Dit deel heet Het geluk, dat maar niet van de boom wilde vallen. Ik ben helemaal weg van die grote stoere wolf en zijn kleine vriend. Over het eerste boek heb ik al eerder iets geschreven. Ook nu staat het thema vriendschap centraal. Het verhaal van Nadine Brun-Cosme is hartvewarmend en het wordt op een geweldige manier ondersteund door de prachtige illustraties van Olivier Tallec. De vriendschap tussen Grote Wolf & Kleine Wolf is gewoonweg ontroerend!
Helemaal boven in een boom groeit een klein blaadje.
In de lente ziet het er mals en groen uit,
in de zomer wonderlijk glanzend en
in de herst lijkt het zo warm en zacht,
de Kleine Wolf het liefst zijn snuit ertegenaan zou wrijven.
Wat zou hij dat blaadje graag wilen hebben!
Maar zelfs in de winter wil het niet van de boom vallen.
Dan besluit Grote Wolf naar boven te klimmen.
Maar hoe hoger hij klimt, hoe dunner de takken worden...
Wat kan het leven simpel zijn: ik word helemaal gelukkig van zo'n prentenboek.
vrijdag 15 oktober 2010
Elke dag?
Kun je elke dag iets schrijven over kinderboeken? Jawel hoor, helemaal niet moeilijk!
Vanochtend was ik jurylid bij de schoolronde van de voorleeswedstrijd op mijn oude basisschool. In mijn tijd heette het nog lagere school, maar dat wil ik eigenlijk dat niet weten (ik voel me dan zo oud). Het is geweldig om te luisteren naar kinderen die met enthousiasme voorlezen! Het waren vooral spannende en grappige stukjes uit de boeken van onder anderen Francine Oomen, Jacques Vriens, Vrouwke Klapwijk, Piet Prins en Chris van Aboude. De winnares, die ik terug zal zien bij de lokale finale van de voorleeswedstrijd in de bibliotheek, las op een heel natuurlijke manier voor! Ze zat er ontspannen bij, terwijl ze op humoristische wijze de woordspelingen van de schrijver met ons deelde. Petje af!
donderdag 14 oktober 2010
Gepubliceerd!
Biebtip: Aadje Piraatje | Veluws Nieuws | dé Weekkrant
Het stukje was al geschreven voordat bekend werd dat Aadje Piraatje de Gouden Griffel niet gewonnen had. Toen ik het schreef, was ik er daarom nog gewoon van overtuigd dat Aadje voor goud zou gaan. De titel was van het artikel luidde: Aadje Piraatje gaat voor goud! Jammergenoeg was het niet zo.
Ik had dit stoere ventje al eerder onder de aandacht gebracht. Ik hoop wel dat mijn lezerspubliek in de krant groter zal zijn dan het aantal volgers dat mijn weblog telt.
Het stukje was al geschreven voordat bekend werd dat Aadje Piraatje de Gouden Griffel niet gewonnen had. Toen ik het schreef, was ik er daarom nog gewoon van overtuigd dat Aadje voor goud zou gaan. De titel was van het artikel luidde: Aadje Piraatje gaat voor goud! Jammergenoeg was het niet zo.
Ik had dit stoere ventje al eerder onder de aandacht gebracht. Ik hoop wel dat mijn lezerspubliek in de krant groter zal zijn dan het aantal volgers dat mijn weblog telt.
dinsdag 12 oktober 2010
Alex Rider
donderdag 7 oktober 2010
Beginnen bij het begin
Vanochtend was ik aanwezig bij de cursus 23dingen. Niet als cursist, maar als coach. Dit geeft weer hernieuwde energie. Waarom wilde ik ook alweer doorgaan met bloggen? Om te vertellen over mooie/leuke/inspirerende kinderboeken.
Ik begin weer bij het begin!
Wat ben ik nu aan het lezen? Een nieuw boek van Niels Rood over dolfijnen: Dolfijn in gevaar. Als deze schrijver doorgaat met deze serie (The Dolphin Rescue Team) dan zou dit een wel eens een grote leeshit kunnen worden. De schrijver is helemaal van deze tijd trouwens: er is een speciale Hyvespagina gewijd aan deze serie.
Zo nu ben ik ook weer van start gegaan.
Ik begin weer bij het begin!
Wat ben ik nu aan het lezen? Een nieuw boek van Niels Rood over dolfijnen: Dolfijn in gevaar. Als deze schrijver doorgaat met deze serie (The Dolphin Rescue Team) dan zou dit een wel eens een grote leeshit kunnen worden. De schrijver is helemaal van deze tijd trouwens: er is een speciale Hyvespagina gewijd aan deze serie.
Zo nu ben ik ook weer van start gegaan.
Labels:
Kinderboeken,
lezen,
Niels Rood,
The Dolphin Rescue Team
woensdag 8 september 2010
Abonneren op:
Posts (Atom)