vrijdag 15 oktober 2010

Elke dag?

Kun je elke dag iets schrijven over kinderboeken? Jawel hoor, helemaal niet moeilijk!

Vanochtend was ik jurylid bij de schoolronde van de voorleeswedstrijd op mijn oude basisschool. In mijn tijd heette het nog lagere school, maar dat wil ik eigenlijk dat niet weten (ik voel me dan zo oud). Het is geweldig om te luisteren naar kinderen die met enthousiasme voorlezen! Het waren vooral spannende en grappige stukjes uit de boeken van onder anderen Francine Oomen, Jacques Vriens, Vrouwke Klapwijk, Piet Prins en Chris van Aboude. De winnares, die ik terug zal zien bij de lokale finale van de voorleeswedstrijd in de bibliotheek, las op een heel natuurlijke manier voor! Ze zat er ontspannen bij, terwijl ze op humoristische wijze de woordspelingen van de schrijver met ons deelde. Petje af!

donderdag 14 oktober 2010

Gepubliceerd!

Biebtip: Aadje Piraatje | Veluws Nieuws | dé Weekkrant

Het stukje was al geschreven voordat bekend werd dat Aadje Piraatje de Gouden Griffel niet gewonnen had. Toen ik het schreef, was ik er daarom nog gewoon van overtuigd dat Aadje voor goud zou gaan. De titel was van het artikel luidde: Aadje Piraatje gaat voor goud! Jammergenoeg was het niet zo.

Ik had dit stoere ventje al eerder onder de aandacht gebracht. Ik hoop wel dat mijn lezerspubliek in de krant groter zal zijn dan het aantal volgers dat mijn weblog telt.

dinsdag 12 oktober 2010

Alex Rider

Al jaren geleden heb ik het eerste deel over Alex Rider gelezen. Dit eerste deel had toen nog de titel Bolbliksem. Van dit boek is een film verschenen en de titel is inmiddels gewijzigd in Stormbreaker. Alex Rider is een jonge uitvoering van James Bond. Anthony Horowitz zal uiteindelijk 10 boeken schrijven over deze held van 14 jaar. Ik heb het achtste deel (Crocodile tears) op mijn nachtkastje liggen. Het is een superspannende serie en het leest als een trein, je moet oppassen dat je de tijd niet vergeet... De tussenliggende delen heb ik niet allemaal gelezen overigens, maar dat is geen enkel probleem. Ik kan echter iedereen aanraden om de hele serie te lezen. De serie is geschreven voor jongeren vanaf ca. 12 jaar. Die leeftijd ben ik al voorbij, maar deze leeftijdsaanduiding is een richtlijn zoals alle leeftijdsaanduidingen in de bibliotheek. Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan het boek dat je aan het lezen bent! En dat lukt me in dit geval zeker wel!

donderdag 7 oktober 2010

Beginnen bij het begin

Vanochtend was ik aanwezig bij de cursus 23dingen. Niet als cursist, maar als coach. Dit geeft weer hernieuwde energie. Waarom wilde ik ook alweer doorgaan met bloggen? Om te vertellen over mooie/leuke/inspirerende kinderboeken.

Ik begin weer bij het begin!

Wat ben ik nu aan het lezen? Een nieuw boek van Niels Rood over dolfijnen: Dolfijn in gevaar. Als deze schrijver doorgaat met deze serie (The Dolphin Rescue Team) dan zou dit een wel eens een grote leeshit kunnen worden. De schrijver is helemaal van deze tijd trouwens: er is een speciale Hyvespagina gewijd aan deze serie.

Zo nu ben ik ook weer van start gegaan.

woensdag 8 september 2010

zondag 1 augustus 2010

Lees smakelijk!

In de vakantie heb ik de boeken van Simon Beckett ontdekt. Spannende thrillers, echt vakantieleesvoer! Geen jeugdboeken, want in de vakantie lees ik boeken die bij mijn leeftijd passen.

Een week na mijn vakantie moet ik constateren dat ik nog geen jeugdboek heb gelezen. Geen idee waarom. Eigenlijk vind ik het wel jammer. Als iemand een goede suggestie heeft: graag!

Een leeslijst ga ik echt niet maken. Er zijn nog genoeg, eigenlijk te veel, boeken die ik nog wil lezen. Gelukkig vind ik het heerlijk om te lezen!

vrijdag 23 juli 2010

Aanwinsten!





Een heerlijke vakantie met twee heel mooie aanwinsten!