zondag 27 juni 2010

Ding 23: De finale!

Dit is wel één van de leukste cursussen van de afgelopen jaren. Niet saai stilzitten, zelf aan het werk! Niet eerst een uur reizen naar de plaats van bestemming, welnee: gewoon thuis achter je eigen computer. Bovendien heel sociaal door alle contacten die gelegd worden.

Was het nuttig? Jazeker! Belangrijk is het om te weten wat er speelt, zeker als je werkzaam bent in de bibliotheek. Informatie (onze core-business) is altijd in beweging, elke dag gebeurt er wel iets! Als je deze cursus combineert met Hostmanship, je kennis deelt met klanten die daar behoefte aan hebben dan gaat we de goede kant op.

Wat me bijblijft is dat je in een relatief korte tijd heel veel kunt leren! Dat vind ik wel een compliment aan de samenstellers van deze cursus.

Wil ik er mee doorgaan? Als het mag, zeker!

Ding 22

De toekomst van de bibliotheek ligt voor ons. Daarom: niet achteruitkijken! De openheid valt me op, iedereen kan eigenlijk deelnemen. De bibliotheek is er niet voor iedereen, de bibliotheek is van iedereen. Zeker op het internet! Je kan op het web alle kanten op en het is volgens mij de bedoeling dat wij als professionals de mensen wegwijs maken zodat ze niet verdwalen.

Ding 21. Hellup! Geen inspiratie.

Heerlijk dit weer! Ik zit lekker buiten en probeer inspiratie te krijgen voor het schrijven van deze blog... 't lukt niet. Wel alle overige berichten gelezen over ding 21. Eigenlijk ben ik het met iedereen eens (soms is dat zo fijn)!

Wat blijft hangen:
- zomaar snuffelen is moeilijk en een wel heel bijzonder boek (Rita)
- de Novetheek ontbreekt op worldcat... SCHANDE! (Hetty)
- stilstand is achteruitgang (Magda)
- een terecht trotse echtgenote met jaloerse collega's (Ans)
- een leraar die voorleest, heeft jaren later nog invloed (Anneke)
- ik wil graag jouw literatuurlijst dyslexie... (Jantine)
- een afgrijselijke foto (Marieke)

Bedankt voor al jullie input! Zelf weet ik niet zoveel hierover te schrijven. Mijn oprechte excuses. Ik wil dit weekend eigenlijk 23dingen afronden, daarom ga ik gauw door naar ding 22!

Tenslotte: Hetty gefeliciteerd. Uiteindelijk blijf je ons toch altijd voor!

zondag 20 juni 2010

Een hele stapel boeken!

In dit weekend al een hele stapel boeken weggewerkt!

Al zijn eendjes van Christian Duda heeft een Vlag & Wimpel van de Griffeljury. Ik vind het verhaal geweldig, helaas spreken de illustraties van Julia Friese mij niet aan. De recensie op verteleens.be is het op dit punt niet met mij eens, maar over smaak valt niet te twisten!
Waarom vind ik de illustraties van Olivier Tallec in Grote Wolf & Kleine Wolf wel mooi? De verhaallijn wordt op een heel subtiele manier ondersteund door de illustraties. In dit prentenboek van Nadine Brun-Cosme staat vriendschap centraal. Ook dit prentenboek is bekroond met een Vlag & Wimpel van de Griffeljury.

Bij een tekstloos prentenboek zijn de illustraties uiteraard het meest belangrijk. Huisbeestenboel van Loes Riphagen heeft een Vlag & Wimpel van de Penseeljury. Heel terecht! Leuk om alle 'huisbeesten' te volgen als ze alleen thuis zijn. Het wordt een echte beestenboel. Dit is een boek waarmee elk kind zich zal vermaken!

Heel andere boeken zijn de informatieve boeken Woesssj en Indrukwekkende burchten en kastelen. Beide boeken alleen bekeken en niet gelezen van kaft tot kaft. Het eerstgenoemde boek over vogels is een mooi kijkboek met heel veel verschillende informatie. Het boek over burchten en kastelen is een boek met duidelijke informatie, goed opgebouwd en aangevuld met foto's en illustraties.

vrijdag 18 juni 2010

Gelezen! Hoewel?

Kun je stellen dat je een tekstloos prentenboek hebt gelezen? Graag antwoord op deze vraag!

Verjaardag met taart van Thé Tjong-King is wederom een kunstwerk van de bekende illustrator. Elke figuur in het boek kun je volgen van de ene bladzijde naar de volgende. De spanning blijf en dat is zo enorm knap. Elke keer is er weer iets nieuws te zien. Dit begint al op de voorkant van het boek. Kortom: vertel iedereen hoe geweldig het is om een tekstloos prentenboek te lezen!

In het boek Ziek van Gideon Samsom wordt niet alles verteld, maar er wordt wel een heleboel duidelijk. Dat is een kunst op zich. Het boek gaat over Belle, zij is ziek en ligt in bed. Ze ligt het hele boek in bed. Dan denk je misschien: saai. Maar dat is dit boek in het geheel niet, het boek is spannend. Tussen de regels door merk je wat Belle voelt, denkt en meemaakt. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf ca. 12 jaar. Geen vrolijk verhaal, maar zeker de moeite waard.

Tenslotte: Wolf en Hond. Twee heel verschillende dieren, maar ze zijn wel familie. Grappig en leuk. Een toegankelijk boek van niveau voor kinderen die net hebben leren lezen. Sylvia Vanden Heede is al bekend van de boeken over Vos en Haas. De illustraties zijn van Marije Tolman (bekend van de Gouden Griffel 2010).

Wat heb ik toch een leuk beroep!

zondag 13 juni 2010

Ding 20 Listen to the music


Eigenwijs als ik ben heb ik Last.fm links laten liggen. Hoewel: ik heb er naar gekeken, maar kwam niet verder dan 30 seconden luisteren naar mijn favoriete artiest... pfff. Misschien heb ik niet goed gekeken, eerlijk gezegd ben ik zelf altijd blijven hangen naar het luisteren naar muziek via Youtube. Puur uit nostalgie, belachelijk eigenlijk... Overigens zie ik het voordeel van Last.fm wel in het vinden van 'Similar artists'.

Door 23dingen kwam ik onlangs berichten tegen over Spotify. Een muziekdienst afkomstig uit Zweden die onlangs een deal heeft gesloten met Buma/Stemra. Een geweldige site!

Gelezen

Eigenwijze peuters, je kunt er veel boeken over schrijven. Olga Orman heeft een prentenboek gemaakt in samenwerking met kunstenares Wendela de Vries. Niet het verhaal is opvallend, dat zijn de illustraties wel! Michi is een prentenboek dat opvalt tussen de vele prentenboeken die worden uitgegeven.

Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak en Noëlle Smit is het prentenboek van het jaar. Volgend jaar staat het centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen. De tekst en de illustraties stralen snelheid uit. Een heerlijk voorleesboek. Toch ben ik bang dat een aantal mensen het boek te moeilijk zal vinden voor jonge kinderen. Dat zou jammer zijn. Als dit boek goed wordt voorgelezen, zal elk kind plezier beleven aan dit verhaal! Het boek heeft in elk geval ook een Zilveren Griffel en maakt nog kans op de Gouden Griffel. Een aanrader!

Ook een Zilveren Griffel voor het boek Voordat jij er was. Op bol.com gepresenteerd als een verrassende versie van het scheppingsverhaal, op Pluizuit.be wordt gesproken over een apart interpretatie van het scheppingsverhaal. Het boek is het resultaat van samenwerking tussen Philip Hopman en Daan Remmerts de Vries. Zij hebben vast plezier beleefd aan het maken van het boek, maar ik vraag me af of de beoogde doelgroep dat ook zal hebben. Of ligt dat aan mijn persoonlijke smaak?